VMBO 

De eerste twee leerjaren vmbo (kbl en tl) beschouwen we als de onderbouw.

 

Onderbouw vmbo
Binnen het vmbo werken we in leerjaar 1 en 2 met groepen van samengestelde leerroutes. We maken kbl/tl-klassen. Na het tweede jaar gaan in de bovenbouw deze klassen uiteen in afzonderlijke kbl- en tl-klassen.

We monitoren de voortgang van leerlingen en bieden extra ondersteuning waar dat nodig is.

De plaatsing in leerjaar 1 is gebaseerd op het schooladvies dat door de basisschool aangeleverd wordt. Daarnaast voeren we over elke leerling een gesprek met de leerkracht van groep 8. Alle leerlingen worden op basis van het totaal aan gegevens in een daarbij passende klas geplaatst.

Profielkeuze
In leerjaar 2 gaan de leerlingen in de kbl/tl-klassen zich oriënteren op de mogelijkheden in de bovenbouw en het vervolgonderwijs. In de loop van het schooljaar krijgen ze een leerroute-advies voor de derde klas en gaan ze een hierbij passende richting kiezen. De kbl-leerlingen kiezen uit twee profielen die op maat gesneden zijn voor het cultuurprofiel van de school: Media, Vormgeving & ICT (MVI) of Dienstverlening & Producten (D&P).

De tl-leerlingen kiezen vakkenpakketten in de profielen Techniek, Economie of Zorg & Welzijn met daarbij de mogelijkheid om een kunstvak als examenvak te kiezen (Beeldende Vorming, Muziek of Theater). Dit keuzeproces wordt begeleid door de mentoren en ondersteund door de decaan.

KBL bovenbouw op het Arte College: Creatief, Technisch en Toekomstgericht 

Binnen het vmbo op het Arte College bieden we in leerjaar 3 en 4 de profielen Dienstverlening & Producten (D&P) en Media, Vormgeving & ICT (MVI) aan. Deze profielen zijn vernieuwd en sluiten aan op actuele thema’s zoals duurzaamheid, technologie en de behoeften van het bedrijfsleven. Leerlingen krijgen de ruimte om hun eigen leerroute vorm te geven via een breed aanbod van keuzevakken, waarbij ze zich kunnen oriënteren, verbreden en specialiseren.  

 

Centraal staat het leerwerkbedrijf Theater & Design, waar kunstzinnige en technische disciplines samenkomen. Hier werken leerlingen aan praktijkopdrachten in samenwerking met professionals en bedrijven. Leerlingen ontwikkelen vaardigheden die aansluiten op vervolgopleidingen en beroepen van de toekomst. 
 

Keuzevakken in leerjaar 3 KBL: ontdek je talent en neem de regie! 

In leerjaar 3 krijgen leerlingen per periode de kans om te kiezen uit een breed aanbod van inspirerende keuzevakken, zoals Robotica, Mode & Design, Tekenen, Schilderen & Illustreren, Dans, Acteren & Zang, Evenementen en Presentatie & Styling. Door deze keuzes krijgen leerlingen zelf de regie over hun schoolcarrière: ze ontdekken hun interesses, ontwikkelen hun talenten en bouwen aan hun eigen leerroute. 

Binnen de keuzevakken maken leerlingen kennis met verschillende beroepen en beroepsvaardigheden, vergelijkbaar met hoe studenten op het mbo werken. Dit zorgt voor een soepele overgang naar een vervolgopleiding. Via LOB-opdrachten (Loopbaanoriëntatie en -begeleiding) komen ze bovendien in aanraking met diverse mbo-opleidingen. 

Elke module wordt afgesloten met een presentatie, waarin leerlingen laten zien wat ze geleerd en gemaakt hebben. In het laatste jaar sluiten ze hun leerroute af met een persoonlijk ‘masterpiece’: een eindproject dat hun
groei en talenten zichtbaar maakt
. 

Theoretische leerweg

Theoretische leerweg leerjaar 3 en leerjaar 4
De leerlingen behalen een diploma in de theoretische leerweg. Leerlingen doen in zes vakken examen met de mogelijkheid om te kiezen voor een kunstvak als examenvak (Beeldend, Theater of Muziek). Als leerlingen slagen met ten minste zes vakken op tl-niveau ontvangen zij een tl-diploma. Het is ook mogelijk om in zeven vakken examen te doen, waarmee kunnen ze desgewenst doorstromen naar de havo.

Het tl-diploma geeft toegang tot het MBO-niveau 3 en 4, en tot 4 havo. Bij de pakketkeuze in leerjaar 2 worden de mogelijkheden tot doorstroom naar het MBO of de havo besproken. Bij de keuze van vakken wordt hiermee al rekening gehouden.

Verder is het volgende van belang
Leerlingen kiezen binnen een beperkt gestroomlijnd aanbod van vakken een vakkenpakket in de sector economie, techniek of zorg & welzijn met 6 of 7 vakken in leerjaar 3. Leerlingen kiezen een schoolprofielvak als onderdeel van hun vakkenpakket uit de vakken Kunst Muziek, Kunst Beeldende Vorming of Kunst Drama.

Het Kunst- & Cultuurprogramma (KCKV) loopt door tot het examen met 2 lesuren per week. In leerjaar 3 volgen de leerlingen in een carrousel de vakken Theater, Muziek en Beeldende Vorming; in leerjaar 4 specialiseren de leerlingen zich in één van die vakken en sluiten dit af met de Masterpiece. We werken met het MBO samen om een doorlopende leerweg naar de theatergerelateerde vervolgopleiding te realiseren.

visie

vmbo

havo/vwo