
Ayah ~"In de leerlingraad mag ik meedenken over wat er op school gebeurt. Het voelt goed om echt iets bij te dragen."
Op deze pagina vind je alles wat je moet weten! Bekijk ons introductiefilmpje, lees antwoorden op veelgestelde vragen en ontdek hoe een lesrooster eruitziet. Ook kun je het vakantierooster bekijken en quotes lezen van eerstejaars leerlingen die jou zijn voorgegaan. Zo krijg je een goed beeld van hoe het is om straks op Arte te zitten. Veel plezier met rondkijken!
Onze leerlingen delen graag hun ervaringen
over het Arte College. Ze vertellen wat ze mooi vinden aan de school, hoe ze zich hier ontwikkelen, en wat het betekent om hier te leren. Tijdens de informatie- en opendagen kun je ze persoonlijk ontmoeten en al je vragen stellen. Zo krijg je een eerlijk en dichtbij beeld van het Arte College, rechtstreeks van degenen die er elke dag zijn.
Ayah ~"In de leerlingraad mag ik meedenken over wat er op school gebeurt. Het voelt goed om echt iets bij te dragen."
Emma ~"Omdat het Arte een kleinere school is, ken ik mijn docenten goed."
Manuel ~"Iedereen behandelt elkaar met respect."
Aurora (oud-leerling) ~"Het Arte College is eigenlijk gewoon heel leuk. Dus ik zou zeggen: Kom naar het Arte!"
Lisa (oud-leerling) ~"Mijn advies aan alle groep 7 en 8-leerlingen die een school moeten kiezen: Ga op je gevoel af!"
Nick (oud-leerling) ~"Wat ik nooit meer vergeet, zijn de jamsessies die we hadden in de pauzes!"
Een voorbeeld. De leerlingen volgen het lesrooster voor hun klas met daarop voor ieder lesuur het vak, hun vaste docent en de ingeroosterde lesruimte. Zo zien zij bijvoorbeeld op dinsdag in hun rooster het tweede uur wiskundeles van Jos op D5E. Dit is een ruimte van domein Exact, het domein waar alle lessen wiskunde, scheikunde, biologie en natuurkunde gegeven worden aan alle klassen van alle jaren van alle leerroutes. De klas gaat naar D5E en wordt daar welkom geheten door Jos. De leerlingen kunnen per periode op hun laptop in de elektronische leeromgeving SOMtoday zien wat de leerdoelen voor wiskunde zijn, en welke planning en lesmaterialen daarbij horen. Jos zal dat aan het begin van zijn les ook aangeven. De leerlingen werken aan de leerdoelen met behulp van het boek, de digitale lesmethode of aanvullend (schriftelijk of audiovisueel) materiaal, zij werken zelfstandig of doen dat samen met een klasgenoot of in groepjes, afhankelijk van de aanwijzingen van Jos.
Jos werkt als begeleider en coach: hij zorgt ervoor dat iedere leerling aan het werk gaat en helpt de leerling die vast komt te zitten. Een deel van de les wordt door Jos gebruikt voor instructie. Dat gebeurt klassikaal of in kleinere groepen.
Op domein Exact zijn ook andere klassen met andere docenten aan het werk. Op D5C geeft Wesley bijvoorbeeld natuurkunde aan een klas, terwijl op D5D Tülay een wiskundeles geeft. Dat geeft mogelijkheden tot verdere samenwerking. Zo kunnen Wesley en Tülay bijvoorbeeld hun klassen koppelen op het moment dat ze met vergelijkbare lesstof bezig zijn. Op die manier kunnen zij elkaar ondersteunen tijdens het lesgeven, bijvoorbeeld doordat de één de leerlingen helpt die zelfstandig aan het werk zijn, terwijl de ander verlengde instructie geeft aan leerlingen die dat nodig hebben. Leerlingen kunnen dan aan beide docenten hulp vragen. Het kan ook zo zijn dat Wesley en Tülay met beide klassen aan een vakoverstijgend project werken dat met wiskunde en natuurkunde te maken heeft. Leerlingen leren daarbij over de grenzen van het vak te kijken en zien de samenhang tussen de exacte vakken.
Wanneer een docent uitleg wil geven aan de klas over een specifiek onderwerp, of wanneer er behoefte is aan een stille ruimte voor bijvoorbeeld een toets, dan kan de docent met behulp van de schuifwanden de lesruimte eenvoudig verkleinen. Hierdoor kunnen verschillende werkvormen en activerende didactiek eenvoudig worden ingezet om te zorgen voor effectieve lessen met een hoog leerrendement.