Berdien

Berdien, Pedagoog

Berdien

Berdien van Zadelhoff werkt als pedagoog op het Arte College in Almere. Daarnaast studeert ze ecologische pedagogiek. In alles wat ze doet staat één ding voorop: de leerling als volwaardig mens zien. ‘Iedereen heeft potentie en kwaliteiten, en soms is het mijn taak om dat voorzichtig te belichten’.

Luisteren voordat je helpt
In haar werk met leerlingen kijkt Berdien verder dan cijfers of gedrag. ‘Ik kijk naar wie iemand ís, niet alleen naar wat iemand laat zien. Naar de behoefte achter het gedrag. Ze neemt de leerling radicaal serieus. Soms heeft een leerling alleen maar iemand nodig die echt luistert. Niet om te fixen, maar om ruimte te maken. Vanuit rust, en vertrouwen. Als je je echt gezien voelt, ontstaat er ruimte om te groeien en te leren. Dát is wat ik probeer te bieden.’

Die benadering komt ook terug in haar studie ecologische pedagogiek, waar mens en omgeving niet los van elkaar worden gezien. ‘Je leert denken in samenhang, en dat sluit heel goed aan bij hoe ik in mijn werk sta. Leerlingen bestaan niet los van hun context. Als er iets niet goed gaat, kijk ik niet alleen naar het gedrag, maar ook naar de achtergrond, thuissituatie, of zelfs de dynamiek in de klas.’ Samenwerken met alle betrokkenen is voor Berdien een belangrijke waarde.

Ondersteunen, niet overnemen
Berdien is betrokken, maar niet overnemend. Ze zoekt vanuit verbinding naar een zachte vorm van stimuleren, waardoor leerlingen zelf hun weg kunnen vinden. ‘Ik wil niet vóór iemand lopen, maar ernaast. Zodat een leerling uiteindelijk zelf voelt: "ik kan dit." Dat vertrouwen groeit als je ruimte krijgt om fouten te maken, ervan te leren, opnieuw te proberen, om iets op je eigen manier te doen.’

Soms betekent dat praktische ondersteuning, zoals hulp regelen bij het plannen of structureren van schoolwerk. Soms is het een luisterend oor, of even meelopen naar een gesprek. ‘Er zijn veel manieren om er te zijn. Het gaat erom dat leerlingen voelen: ik hoef het niet alleen te doen, maar ik mag wel zelf stappen zetten.’

Iedere leerling is anders
Op het Arte College is ruimte voor persoonlijke ontwikkeling, en dat merkt Berdien in haar werk. ‘Het is een school waar aandacht is voor meer dan alleen prestaties. Creativiteit, expressie, het mogen zijn wie je bent en het onderzoeken daarvan, dat maakt deze plek bijzonder. Als begeleider sluit ik daar graag bij aan. Geen leerling is hetzelfde, dus ik kijk steeds opnieuw: wat past bij jóu? Wat heb jíj nodig om te groeien?’

Of het nu gaat om het omgaan met spanning, uitstelgedrag, motivatie of zelfbeeld, Berdien helpt leerlingen stap voor stap om weer regie te ervaren. Niet door te duwen, maar door ruimte en veiligheid te creëren. ‘Als iemand boven zichzelf uitstijgt, is dat vaak niet omdat er heel hard aan getrokken is, maar omdat er vertrouwen is ontstaan. Dat gun ik elke leerling.’



Terug naar de vorige pagina