Digital Arts onderbouw
Digital Arts onderbouw

Naast de vertrouwde kunstvakken zoals Theater, Muziek en Beeldende Vorming, biedt onze school ook het innovatieve vak Digital Arts aan.

Dit eigentijdse vak sluit naadloos aan bij de creatieve, eigenzinnige en uitdagende leeromgeving die wij als school willen bieden. Digital Arts is niet alleen een kunstvorm, maar ook een krachtig middel om leerlingen te laten groeien in vaardigheden die essentieel zijn in de 21e eeuw. 
 

Het vak is ontstaan vanuit twee wensen: enerzijds de nieuwsgierigheid van havo- en vwo-leerlingen naar de inspirerende Studio-omgeving van onze vmbo-afdeling Media Vormgeving en ICT, met zijn zoemende Mac’s en creatieve tools. Anderzijds de ambitie van het Arte om het curriculum te verrijken en de uitstroommogelijkheden richting kunstacademies en creatieve vervolgopleidingen te vergroten. 
 

Digital Arts draait om het creëren van kunst met digitale middelen zoals een computer, iPad, of fotocamera. Leerlingen leren hoe ze de realiteit kunnen vormgeven, manipuleren en betekenis kunnen geven via beeld, geluid en interactie. Denk aan het ontwerpen van een unieke sneaker, het personaliseren van fashion, het bewerken van foto’s, het monteren van een film of het opnemen van een podcast. Storytelling staat centraal: leerlingen vertellen een verhaal met hun werk, raken de kijker of luisteraar, en brengen een boodschap over. 
 

In een wereld waarin technologie en creativiteit steeds meer samenkomen, is het cruciaal dat leerlingen leren hoe ze digitale middelen kunnen inzetten op een betekenisvolle manier. Tijdens Digital Arts ontwikkelen zij creatieve én technische vaardigheden, zoals ontwerpen, beeldbewerking, audio- en videoproductie. Ze leren zelfstandig werken, maar ook effectief samenwerken aan projecten. Presenteren en organiseren zijn vaste onderdelen van het leerproces, waarbij leerlingen hun ideeën leren verwoorden en vormgeven voor een publiek. Daarnaast worden ze gestimuleerd om kritisch te reflecteren op hun werk en dat van anderen. 


Digital Arts biedt bovendien een stevige basis in mediawijsheid. Leerlingen leren bewust omgaan met digitale media en krijgen inzicht in de rol van kunstmatige intelligentie binnen beeldcreatie. Deze kennis is niet alleen relevant voor creatieve vervolgopleidingen zoals kunstacademies, media- en communicatieopleidingen of vormgeving, maar ook voor het dagelijks leven waarin digitale geletterdheid steeds belangrijker wordt. 
 

Het vak is geïntegreerd in het curriculum: 

  • In leerjaar 1 is Digital Arts een verplicht vak voor alle leerlingen. Ze maken kennis met diverse digitale tools op hun eigen device en op school-iPads, zoals Canva en Procreate. 

  • In leerjaar 2 wordt het vak aangeboden als keuzevak voor havo/vwo-leerlingen. En vanaf volgend schooljaar als verplicht vak voor VMBO. Hier verdiepen zij zich verder en werken met professionele software zoals Adobe op de iMacs in de Studio. 

  • In de bovenbouw is Digital Arts beschikbaar als Masterclass binnen CKV. Leerlingen kiezen per periode uit zes Masterclasses, waarvan er steeds twee gericht zijn op Digital Arts. Voorbeelden zijn: 
    - Winkel Wonderland: ontwerp een onlineconcept store. 
    - Key to Suspense: maak een spannende korte film geïnspireerd op Alfred Hitchcock. 
    - Fashion as a Voice: ontwerp een modecollectie rond een maatschappelijk thema. 
    - De Redactie: vormgeving van magazinepagina’s voor bijvoorbeeld Vogue. 

In een tijd waarin creativiteit en technologie hand in hand gaan, biedt dit vak niet alleen een venster naar de toekomst, maar ook een podium voor persoonlijke groei. Want wie leert creëren, leert communiceren. En wie leert communiceren, leert verbinden. Digital Arts is meer dan een vak; het is een avontuur waarin leerlingen ontdekken wie ze zijn, wat ze kunnen, en hoe ze met hun werk impact kunnen maken. 

 



Terug naar de vorige pagina